Monday, April 27, 2009

Borang BE 2008

Salam

Masa untuk mengisi borang cukai BE 2008 kembali lagi. "Apalah you nie orang dah e-filing"
Memang komen macam itu akan kedengaran terutamanya generasi "IT savvy "..Nak buat macam mana..Masa beratur nak ambil pin no di kaunter LDH sibuk sangat..Pulak tu dengar depa kata sistem slow atau hang je..Memang mematahkan semangat lagi nak buat melalui eletronik media...Balik asal isi borang..

Ingat ketika mula-mula penilaian cukai persendirian..ramai staf satu fakulti isi sekali..banding-membanding..ketika tu keliru samada elaun termasuk dalam pendapatan yang terkena cukai atau tidak..kecoh ada yang kata ya, ada yang kata tidak..Hanya di tahun berikut pekeliling dikeluarkan yang ia tidak termasuk dalam cukai..

Masa dah tiba untuk perubahan minda...jangan buat di saat akhir..mana-mana sistem pun akan pening.. senang-senang bayar je orang untuk tolong isikan..Tapi saya menjadi akauntan yang tidak bergaji untuk sekian lama untuk teman seorang tu..yang hanya beri penyata EA saja dan tandatangan. Sepatutnya saya kenakan upah kan.... Seronoknya untuk penilaian tahun 2007 saya menerima lebihan cukai seribu lebih..macam dapat bonus pulak....Apa-apapun semuanya kena disiapkan dan dihantar ke LDH pada atau sebelum 31 April 2009..Untuk saya, saya perlu hantar borang-borang tersebut ke LDH Plaza Perangsang, Shah Alam bangunan yang sama dengan Hotel Quality....

PUZIAH
yg belum isi borang BE 2008

No comments: