Thursday, November 12, 2009

THE POWER OF DOA'

Salam to all..

May this day of Jumaaah bring Sakinah and Rahmah from Allah SWT to all of us, InsyaAllah..I would like to share some hadiths that I read last night. The lessons of the hadiths show the love and blessings of Allah to his makhluk..

Let's observe the hadiths. I did not translate for fear of misinterpretation of its meaning..

1. Daripada Anas bin Malik (r.a) katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Allah SWT berfirman :"Wahai anak Adam! Setiap kali engkau berdoa dan mengharap kepada Aku, Aku akan mengampunkan segala dosa-dosamu dan Aku tidak pedulikan sebanyak manakah dosamu itu. Wahai anak Adam! Kalaulah dosamu itu sampai ke kaki langit kemudian kamu meminta ampun daripadaKu, Aku akan mengampuni kamu. Wahai anak Adam! Jika engkau datang menghadap Aku dengan membawa seisi dunia kesalahan dalam keadaan engkau tidak menyekutukan Aku dengan sesiapapun, nescaya Aku akan datangkan keampunan seumpamanya" Hadis ini diriwayatkan oleh at-Tirmizi dan katanya Hadis Hassan.

2. Imam Muslim daripada hadis Makrur bin Suwaidi daripada Abu Dzar daripada Rasulullah s.a.w.sabdanya ; Allah SWT berfirman : "Sesiapa yang mendekatkan dirinya sejengkal kepadaKU, Aku akan dekatkan diriKu kepadanya satu hasta. Siapa yang mendekatkan dirinya kepada Ku sehasta, Aku akan mendekatkan diriKu kepadanya sedepa. Sesiapa yang datang kepadaKu berjalan, Aku akan berlari-lari menerpa kepadanya.Dan siapa yang menghadapKu membawa kesalahan seisi dunia tetapi dia tidak mensyirikkan Aku dengan sesiapa, Aku akan datangkan keampunan seumpama kesalahannya itu"


MasyaAllah, Allah is ever forgiving...to his servants..what we need to do is just keeping on asking his forgiveness and blessings...and never never ever giving up ...

Puziah
Friday sharing
25 Zulkaedah 1430H
13Nov2009

1 comment:

Mimi Zaleha Abdul Ghani said...

thanks for reminding us to always doa