Thursday, September 3, 2009

Nostalgia puasa dan raya

Salam semua.

Lama gak tak conteng-conteng di blog nie. Apapun semua orangkan sibuk terutamanya ibu-ibu yang nak pastikan iftar dan sahur tersedia di meja setiap hari. Saya selalu pilih menu yang ringkas dan mudah. Biasanya saya masak..kalau emergency masa iftar tak de masalah gi je ke restoran yang selalu saya tapau makanan...Tapi masa sahur kenalah ada benda yang panas-panas untuk mencelikkan mata-mata yang kuyu bila turun ke meja jam 5.20 pagi..Jadinya resepi ringkas saya nasi goreng tom yam, nasi goreng ayam atau nasi goreng ikan bilis..tambah je telur dadar dan benda-benda segera yang lain. Kalau terlebih tenaga sebelum tidur masak sikit le untuk dipanaskan masa sahur..Ini cerita terkini..Teringat lak masa kecik-kecik, masa remaja dan masa di perantauan...

Masa sekolah
Masa sekolah rendah ..disebabkan saya telah dibuat keputusan oleh Abah untuk sekolah di sekolah Abdullah Sg Mati (MB Johor punya kawasan)...maka tinggallah di rumah atuk di Bukit Kangkar..manakala emak dan abah serta kakak dan 2 adik perempuan di Bukit Serampang Sri Jaya sebuah penempatan FELDA dekat Bukit Kepong..sekarang bawah parlimen TPM Tan Sri Muhyiddin..agak remote ketika tu..Abang-abang tiga orang dah independent dan rasanya dah keje dan seorg jadi anak angkat mak saudara di Parit Pelampong (sebab dia tak de anak lelaki)

Bab-bab masak-masak nie no hal sebab Mak saudara saya yang tinggal di situ menyediakan segalanya. Mak Ngah telah kehilangan suami masa muda lagi anak-anak dah dewasa..kerja diJB dan Singapura..jadi dialah caretaker rumah atuk..Masa tupun tinggal atuk jantan je...(bab atuk nie leh citer lain kali)...Tapi saya ingat saya selalu sayu terutamanya hari-hari tak sekolah sebab terkenang emak dan abah dan dll.. So untuk mengisi masa lapang terutama Jumaat dan Sabtu..pagi-pagi lagi dalam pukul lapan pagi siap mandi dan segalanya..akan duduk di tangga depan rumah..tangga batu ala-ala rumah Melaka dengan dua anjung(rakan-rakan Kobasa tahu rumah atuk saya nie..dekat dengan pekan Bkt. Kangkar)..Main gelongsor lah atau termengu lihat jalan raya depan rumah..atau meninjau kelibat Milah dan Zainun rakan sepermainan depan rumah..Mereka nie ramai adik beradik jadinya banyak tugasan yg kena diselesaikan sebelum boleh terlonjat2 macam saya.

Dalam pada tu atuk jantan saya sedang bersiap-siap untuk perjalanan rutin ke pekan Bukit Kangkar atau bandar Muar (masa dia belum uzur lagi)..Sebelum turun tangga dia sempat tanya "Nak apa?".."Nah 20sen".."Gi main-main"...Lepas tu atuk terus ke pekan..jalan kaki atau naik bas. sayapun cari kerja lain seperti panjat pokok rambutan atau duduk bawah pokok jambu bowl ..lihat Mak Ngah saya buat kerja sapu menyapu atau buang rumput..

Main-Main dan langgar puasa
Selalunya lepas zohor Mak Ndak dan pak Usu dari Kesang, Sg.Mati datang bertandang..dengan Nor dan adiknya(sepupu)..Kekadang Mak Uda Pelampung, Milah dan maknya dan Atuk Endek depan rumah datang....Masa nilah seronoknya..ada kawan..terlari-lari sana sini.main polis-polis atau berlakun.Dekat-dekat raya depa kekadang berpakat adik beradik buat dodol dan wajik bersama..so bawah rumah meriahnya. Seingat saya ada ketika saya tak niat malamnya konon....terliur dengan dodol warna putih yg lemak ..berbuka(masa tu belum baligh tau)..Lauk favourite masa tu asam pedas, masak kicap, sup telur dan sayur lemak kuning(terutamanya kulit pisang muda)..Agaknya orang luar Muar pening tengok kami makan..makan asam pedas hari-hari pun tak pe...Manakala makanan kuih..pengat jadi kemestian..pengat pisang, ubi, keledek, jempu-jemput kurma (masa tu kurmanya keras tak le macam le nie)..Makcik Som saya akan buat karipap kalau dia ada..Selalunya bab kuih nie selalu dapat free..dari jiran-jiran.

Mak-mak nie dan jiran selau exchange goods seperti buah-buhan, makanan dan sayuran..Rumah atuk masa tu ada kolam kangkong, pokok pisang, pokok ubi,rambutan, mangga dan pokok jambu bowl..dan dibelakang tu memang dusun buah-buhan yang selalu nya dimeriahkan oleh tupai dan burung-burung.


Sahur dan Terawih

Selalunya sahur awal..leh tidur lagi lepas tu..tapi saya selalu minum teh o..dan makan sikit je..no selera..cepat-cepat nak tidur balik..

Terawih saya sangat suka..lihat makcik-macik lalu depan rumah ke masjid,,yg lelaki berbasikal atau naik motorsikal..Kami berterawih dua puluh rakaat..Tapi selalunya sampai dua minggu je ..lepas tu bila Zainun atau Milah uzur tak gi le..lebih-lebih lagi bila musim dia orang buat kuih ..banyak lepas terawih...Sebenarnya saya boleh gi seorang tapi takut bila balik..walaupun ada api letrik tepi jalan..bila lalu jalan ke Tokong..tak jauh dari masjid..ada anjing hitam dan 2 ekor anjing lain yang berkeliaran.takut kena kejar...Masyarakat ketika tu bertoleransi ..sebenarnya tokong tu belakang tanah atuk saya je..tempat opera dia pun sewa tanah nenek sebelah..Saya selalu juga masa kecik tengok opera Cina walaupun tak faham pun bahasa dia..kekadang anti-anti Cina cerita le sikit kat saya perjalanan cerita opera...Manisnya kenangan masa kecik...

Nanti sambung lain kali...dah masuk asar
PUZIAH
13 Ramadhan 1430H

No comments: